On the Role of Media Input in the Learning of Formulaic Sequences by EFL Learners
DOI :
https://doi.org/10.18806/tesl.v34i3.1275Résumé
This study examined the role of media on the learning of formulaic sequences
(FSs) by advanced English as a Foreign Language (EFL) learners (n = 40) enrolled
in an English Language Teaching (ELT) program at a government university
in Turkey. The learners were divided into experimental and control groups. The
instrument involved clips from two American television series. Over the course
of 3 weeks, the learners in the experimental group received training in 30 FSs
through watching the video clips. The control group learned the FSs through
training only. In order to determine the extent to which learners learned and
retained the FSs, the learners in both groups were given both a posttest and a
delayed posttest. Independent-samples t-tests were conducted to compare the two
groups with respect to the learning and retention of FSs. The results showed that
the experimental group had significantly higher rates of retention of FSs. Several
pedagogical considerations regarding the teaching of FSs to English as a second
language (ESL) and EFL learners are discussed.
Cette étude a examiné le rôle des médias sur l’apprentissage de formules par des
étudiants avancés en anglais langue étrangère (ALE) (n = 40) inscrits à un programme
d’enseignement de la langue anglaise dans une université publique en
Turquie. Les étudiants ont été répartis en un groupe expérimental et un groupe
témoin. L’apprentissage se faisait par des extraits de deux séries télévisées américaines.
Pendant 3 semaines, les étudiants dans le groupe expérimental ont reçu
un enseignement portant sur 30 formules par le biais de clips vidéo. Le groupe
témoin a appris les formules par un enseignement standard uniquement. Afin de
déterminer dans quelle mesure les étudiants avaient appris et retenu les formules,
les étudiants des deux groupes ont passé un post-test et un post-test différé. Pour
comparer l’apprentissage et la rétention des formules par les deux groupes, nous
avons eu recours à des tests T avec des échantillons indépendants. Les résultats
indiquent que le taux de rétention des formules étaient plus élevé de façon significative
chez le groupe expérimental. Nous discutons de plusieurs considérations
pédagogiques portant sur l’enseignement de formules aux étudiants en ALS et
en ALE.