L2 Vocabulary Teaching with Student- and Teacher-Generated Gestures: A Classroom Perspective

Authors

  • Jordan Clark Concordia University
  • Pavel Trofimovich

DOI:

https://doi.org/10.18806/tesl.v34i1.1253

Abstract

This action research project explored the use of gestures for teaching and learning French vocabulary in an upper-beginner adult classroom with 21 students from various language backgrounds. Over the course of 4 weeks, the teacher developed and used 4 sets of themed activities using both teacher-and student-generated gestures to introduce new vocabulary to the students, encouraging students to take an active role with respect to creating gestures. Detailed classroom observations and the teacher’s field notes showed that students became comfortable using gestures after the first class and that the gesture activities had positive effects on student participation and the classroom interaction. Weekly quizzes and a final vocabulary test revealed benefits of gesture-based activities for word learning. Students’ comments suggested that they enjoyed the gesture activities and that the gestures helped them remember words better, particularly when the word naturally evoked a gesture or when the gesture contained clues to word length or pronunciation. Several pedagogical considerations guiding the design and implementation of gesture-based vocabulary activities in a second language classroom are discussed.

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Cette recherche-action action a exploré l’utilisation de gestes pour l’enseignement et l’apprentissage du vocabulaire en français dans un cours pour adultes débutants-intermédiaires. Les 21 étudiants avaient divers antécédents linguistiques. Au cours de 4 semaines, l’enseignant a développé et mis en œuvre 4 ensembles d’activités thématiques impliquant des gestes conçues par l’enseignant et d’autres par les étudiants, et visant la présentation de nouveaux éléments de vocabulaire. On encourageait les étudiants à jouer un rôle actif dans la création de gestes. Des observations détaillées des activités en classe et les notes de l’enseignant indiquent que les étudiants étaient à l’aise avec les gestes après le premier cours et que les activités avec gestes avaient des effets positifs sur la participation des étudiants et sur les interactions en classe. Des contrôles hebdomadaires et l’examen de vocabulaire final ont révélé les avantages des activités reposant sur les gestes pour l’apprentissage du vocabulaire. Les commentaires des étudiants révèlent qu’ils ont apprécié les activités et que les gestes les avaient aidés à mieux retenir le vocabulaire, notamment quand le mot évoquait naturellement un geste ou quand le geste contenait des indices quant à la longueur ou la prononciation du mot. Plusieurs considérations pédagogiques visant la conception et la mise en œuvre d’activités de vocabulaire L2 reposant sur les gestes sont présentées. 

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Published

2017-05-01

How to Cite

Clark, J., & Trofimovich, P. (2017). L2 Vocabulary Teaching with Student- and Teacher-Generated Gestures: A Classroom Perspective. TESL Canada Journal, 34(1), 1–24. https://doi.org/10.18806/tesl.v34i1.1253

Issue

Section

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