Incorporating Language Structure in a Communicative Task: An Analysis of the Language Component of a Communicative Task in the LINC Home Study Program
DOI :
https://doi.org/10.18806/tesl.v31i0.1191Résumé
The purpose of this article is to analyze a task included in the LINC Home Study (LHS) program. LHS is a federally funded distance education program offered to newcomers to Canada who are unable to attend regular LINC classes. A task, in which a language structure (a gerund) is chosen and analyzed, was selected from one instructional module of LHS offered as a demonstration module for the general public. Specifically, the analysis presented in this article focuses on how language structure is integrated into the task. The integration of language structure into the task is assessed against the criteria outlined in the Task-Based Language Teaching and Learning (TBLT) literature and the Canadian Language Benchmarks (CLBs) guidelines. The analysis of the task demonstrates that the presentation of language structure in the task violates the main principle of a meaning-based approach to second language teaching (i.e., task-based instruction) that emphasizes the primacy of meaning over language forms. Considering that LHS is a national program identified as one of the Best Practices in Settlement Services language programs, this article calls for more research on the topic.
L’objectif de cet article est d’analyser une tâche du programme de formation à domicile LINC. Ce programme d’éducation à distance est financé par le gouvernement fédéral et offert aux nouveaux arrivants qui ne peuvent pas assister aux cours LINC réguliers. Nous avons choisi une tâche impliquant l’analyse d’une structure linguistique (un gérondif) d’un module pédagogique du programme qui est offert au grand public comme module de démonstration. Plus précisément, l’analyse présentée dans cet article porte sur l’intégration de la structure langagière dans la tâche. L’intégration est évaluée selon les critères découlant de la littérature sur l’enseignement des langues basés sur les tâches et selon les normes linguistiques canadiennes. L’analyse de la tâche a démontré que la présentation de la structure langagière allait à l’encontre du principe sur lequel s’appuie l’approche de l’enseignement d’une langue seconde axée sur le sens (c’est à dire, basée sur les tâches) et faisant prévaloir le sens sur la forme. Le programme de formation à domicile LINC étant un programme national identifié comme une des pratiques exemplaires en matière de services d’établissement, cet article s’exprime en faveur de recherches plus approfondies à ce sujet.