The Margins as Third Space: EAP Teacher Professionalism in Canadian Universities

Authors

  • Jennifer MacDonald

DOI:

https://doi.org/10.18806/tesl.v34i1.1258

Abstract

Teachers of English for Academic Purposes (EAP) in the Canadian university setting often experience professional marginalization in terms of lack of status, clarity of mandate, or administrative home within their institutions. Despite having broadly benefitted the ESL/EAL sector in Canada, traditional trait-focused professionalization efforts have been less effective at countering this marginalization of EAP teachers within our universities. However, these margins could be reimagined as a pedagogically innovative space for some university EAP teachers to define their professionalism in terms not of what they are, but what they do. Recharacterizing the margins as a third space (Whitchurch, 2008) could allow a degree of freedom for EAP teachers to best exercise their professionalism on their own terms: a postmodern professionalism focused on engagement, service, and collaboration.

Les enseignants d’anglais académique en milieu universitaire canadien se retrouvent souvent marginalisés sur le plan professionnel quant à leur statut, à la clarté de leur mandat ou à leur niche administrative au sein de leur établissement. Les efforts traditionnels relatifs aux développement professionnel des enseignants visent des traits et, si leurs bienfaits se sont fait largement ressentir dans le secteur canadien de l’ALS/ALA, ils ont moins bien réussi à contrer cette marginalisation des enseignants d’anglais académique dans nos universités. Toutefois, ces frontières pourraient être repensées comme des espaces pédagogiques novateurs où des enseignants d’anglais académique à l’université définissent leur professionnalisme, pas en termes de ce qu’ils sont, mais en termes de ce qu’ils font. La requalification des frontières comme un troisième espace (Whitchurch, 2008) pourrait créer un niveau de liberté permettant aux enseignants d’anglais académique de mettre en pratique leur professionnalisme à leur manière : un professionnalisme postmoderne axé sur l’engagement, le service et la collaboration. 

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Published

2017-05-01

How to Cite

MacDonald, J. (2017). The Margins as Third Space: EAP Teacher Professionalism in Canadian Universities. TESL Canada Journal, 34(1), 106–116. https://doi.org/10.18806/tesl.v34i1.1258

Issue

Section

Perspectives