Task-Based Language Teaching and Expansive Learning Theory
DOI:
https://doi.org/10.18806/tesl.v31i0.1194Abstract
Task-Based Language Teaching (TBLT) has become increasingly recognized as an effective pedagogy, but its location in generalized sociocultural theories of learning has led to misunderstandings and criticism. The purpose of this article is to explain the congruence between TBLT and Expansive Learning Theory and the benefits of doing so. The merit of locating TBLT in Expansive Learning Theory is that it provides concrete explanations for how cycles of meaning making and negotiation can be worked into task phases. It provides an elaboration of the cyclical learning processes that may be embedded in tasks, improving the intentionality and focus of language tasks. In doing this it clearly establishes task-based teaching as a robust construct for language teaching programs. Additionally, the location of TBLT within Expansive Learning Theory makes explicit the central importance of intercultural communication competence to language learning, positioning culture as a mediating artefact in learning. This may provide teachers choosing to use TBLT as their pedagogy with a theoretical underpinning of expansive learning and with tools to assist their teaching practice. Additionally, it may contribute to teacher training and professional development through clarity provided by placing TBLT pedagogy within the theoretical framework of Expansive Learning Theory.
L’enseignement des langues basé sur les tâches (ELBT) est de plus en plus perçu comme une pédagogie efficace, mais sa place au sein des théories socioculturelles de l’apprentissage a donné lieu à des malentendus et des critiques. L’objectif de cet article est d’expliquer la concordance entre l’ELBT et la théorie de l’apprentissage expansif, d’une part, et les avantages de le faire, d’autre part. Le fait de situer l’ELBT dans la théorie de l’apprentissage expansif permet d’offrir des explications concrètes pour l’intégration des cycles de production de sens et de négociation dans les phases de tâches. L’élaboration des processus d’apprentissage cyclique qui peuvent être ancrés dans les tâches vient améliorer l’intentionnalité et l’objectif des tâches langagières, établissant ainsi l’enseignement basé sur les tâches comme cadre solide des programmes d’enseignement des langues, exposant l’importance centrale de la communication interculturelle dans l’apprentissage d’une langue et remettant à la culture un rôle de médiateur dans l’apprentissage. Tout ceci peut offrir aux enseignants qui choisissent de baser leur pédagogie sur l’ELBT un fondement théorique en apprentissage expansif et des outils pour appuyer leur pratique. L’intégration de la pédagogie de l’ELBT au sein du cadre théorique de l’apprentissage expansif peut également contribuer à la formation et au développement professionnel des enseignants.