Toward a Critical Multilingualism in Canadian Classrooms: Making Local Inroads into a Cosmopolitan Identity
DOI :
https://doi.org/10.18806/tesl.v30i1.1132Résumé
Drawing on recent work on cosmopolitanism, global citizenship, and critical ap- plied linguistics, this article examines the concept of cosmopolitanism as a viable goal in education in Canada. Particular attention is paid to the inclusion of global citizenship objectives in K-12 language programs in general and in her- itage language (HL) curricula in particular. I make a case for consideration of the concept of cosmopolitanism as a key guiding principle at diverse levels of ed- ucation in formal, non-formal, and informal settings. I argue that in the Cana- dian context, multilingual education could play a more prominent role in educational agendas as it has the potential to promote cosmopolitan ideals. I con- clude that in the framework of official bilingualism and multiculturalism, cos- mopolitanism can fruitfully add to discussions about the role of education in the emergence of a Canadian identity.Puisant dans les travaux récents sur le cosmopolitisme, la citoyenneté mondiale et la linguistique appliquée, cet article examine le concept du cosmopolitisme comme objectif viable en éducation au Canada. On porte une attention toute par- ticulière à l’inclusion des objectifs de citoyenneté mondiale dans les programmes de langue K-12, notamment dans les programmes de langues ancestrales. Je prône la considération du concept de cosmopolitisme comme principe directeur clé à divers niveaux d’éducation et dans des milieux formels, non-formels et informels. Je fais valoir l’idée que dans le contexte canadien, l’éducation plurilingue pourrait jouer un rôle plus important en enseignement puisqu’il elle peut promouvoir des idéaux cosmopolites. En conclusion, j’affirme qu’au sein du cadre de bilinguisme et de multiculturalisme officiels, le cosmopolitisme peut enrichir les discussions sur le rôle de l’éducation dans l’émergence de l’identité canadienne.
Téléchargements
Publié-e
2013-02-17
Comment citer
Guardado, M. (2013). Toward a Critical Multilingualism in Canadian Classrooms: Making Local Inroads into a Cosmopolitan Identity. TESL Canada Journal, 30(1), 151. https://doi.org/10.18806/tesl.v30i1.1132
Numéro
Rubrique
Perspectives