Mapping Literacies, Mapping Selves
Multimodal Autobiographical Storytelling, Critical Multilingual Awareness, and Antiracism in Teacher Education
DOI:
https://doi.org/10.18806/tesl.v41i1/1398Keywords:
antiracism, arts-based storytelling, CMLA, multiliteracies, multimodality, racial literacy, raciolinguicized subjectivities, teacher educationAbstract
Rooted in commitments to racial and linguistic justice, this study examines possibilities for multimodal autobiographical storytelling to support teacher candidates (TCs) to consider linguistic and racial injustices through engaging with their own raciolinguicized subjectivities. Theorising with critical multilingual awareness (CMLA), understandings of raciolinguicized subjectivities, and racial literacy, we inquire how processes of multimodal autobiographical storytelling can nurture dispositions and practices of CMLA and antiracism.
Drawing from a four-year critical action research study, we examine how four multimodal activities in language-related coursework supported TCs to interrogate the role of race and language in their life stories, education, and society. The multimodal activities include: (1) three-part multiliteracies autobiographies; (2) collaborative literacy life mapping; (3) racial literacy exploration; and (4) reflective drawings.
Findings demonstrate how multimodal autobiographical activities enable TCs to creatively and critically story their identities and learning journeys, while denaturalizing raciolinguistic ideologies. Findings also highlight relative affordances and constraints in individual versus collaborative processes of reflective storying; and the significance of compassionate listening as both process and aspiration of critical multilingual antiracist pedagogy. Implications centre on generative possibilities of multimodal autobiographical storytelling to support TCs to disrupt systemic racism and settler colonialism in language education.
La présente étude, ancrée dans un engagement envers la justice raciale et linguistique, examine les possibilités qu’offre le récit autobiographique multimodal pour aider les futurs enseignants à prendre en compte les injustices linguistiques et raciales alors qu’ils s’engagent dans leurs propres subjectivités raciales et linguistiques. En adoptant comme bases théoriques la conscience multilingue critique, la compréhension des subjectivités raciales et linguistiques et la littératie raciale, nous nous demandons comment le processus de narration autobiographique multimodale peut favoriser les tendances et les pratiques de la conscience multilingue critique et de l’antiracisme.
En nous appuyant sur une étude de recherche-action critique ayant duré quatre ans, nous examinons comment quatre activités multimodales dans les cours de langue ont aidé les futurs enseignants à interroger le rôle de la race et de la langue dans leurs histoires de vie, leur éducation et leur société. Les activités multimodales consistaient en (1) des autobiographies de multilittératies en trois parties; (2) une cartographie collaborative de la vie et de la littératie; (3) une exploration de la littératie raciale; et (4) des dessins réflexifs.
Les résultats montrent comment les activités autobiographiques multimodales permettent aux futurs enseignants de raconter de manière créative et critique leurs identités et leurs parcours d’apprentissage, tout en déconstruisant les idéologies raciales et linguistiques. Les résultats mettent également en évidence les possibilités et les contraintes relatives aux processus individuels et collaboratifs de narration réflexive, ainsi que l’importance de l’écoute compatissante en tant que processus et but de la pédagogie multilingue critique et antiraciste. Les implications se concentrent sur les possibilités génératives des récits autobiographiques multimodaux pour soutenir de futurs enseignants à perturber le racisme systémique et le colonialisme dans le domaine de l’enseignement des langues.
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