Collaborative Approaches to Multilingualism

Integrating Language, Drama and Identity in Teacher Training

Authors

  • Nancy Bell Ontario Institute of Education
  • Christine Jackson OISE, University of Toronto
  • Mara Reich OISE, University of Toronto
  • Dania Wattar OISE, University of Toronto

DOI:

https://doi.org/10.18806/tesl.v41i1/1402

Keywords:

drama, identity texts, multilingualism, teacher collaboration, teacher education, translanguaging

Abstract

In this article, we chronicle the development and implementation of a multilingual drama workshop for teacher candidates within the framework of a course titled “Supporting English Language Learners,” as part of the Master of Teaching Program at the Ontario Institute for Studies in Education. This course takes a decidedly critical approach to language learning, largely challenging the prioritization of dominant colonial languages and encouraging pedagogical strategies embedded in multilingualism and translanguaging. Course instructors also emphasize the importance of identity affirmation through activities, assignments, and modes of communication that celebrate the linguistic, cultural, and individual backgrounds of the students. In 2023, a mandate to address drama curriculum expectations in the Junior/Intermediate (J/I) sections of the course opened an opportunity to explore drama as a pedagogy to enhance multilingualism and celebrate diverse identities in the classroom. A collaboration between four instructors, including one drama specialist, culminated in an initial workshop focusing on identity texts, drama, and multilingualism. Participants created multilingual identity poems and animated them through a series of dramatic exercises led by the specialist. Teacher candidates in all three classes responded positively to the initiative, and several created their own multilingual/drama activities for use in their future classrooms.


Dans cet article, nous décrivons l’élaboration et la mise en oeuvre d’un atelier de théâtre multilingue pour les futurs enseignants dans le cadre d’un cours intitulé « Soutenir les apprenants de l’anglais », qui fait partie du programme de la maîtrise en enseignement de l’Institut d’études pédagogiques de l’Ontario. Ce cours adopte une approche résolument critique de l’apprentissage des langues, remettant en grande partie en question la priorité accordée aux langues coloniales dominantes et encourageant les stratégies pédagogiques ancrées dans le multilinguisme et la pédagogie translinguistique. Les enseignants du cours soulignent également l’importance de l’affirmation de l’identité par le biais d’activités, de travaux et de modes de communication qui célèbrent les origines linguistiques, culturelles et individuelles des étudiants. En 2023, un mandat visant à répondre aux attentes du programme de théâtre dans les cycles moyen-intermédiaire a fourni une occasion pour explorer le théâtre en tant que pédagogie pour renforcer le multilinguisme et célébrer les diverses identités dans la salle de classe. Une collaboration entre quatre enseignants, dont une personne spécialiste du théâtre, a mené à un atelier initial axé sur les textes identitaires, le théâtre et le multilinguisme. Les participants ont créé des poèmes identitaires multilingues et les ont animés par le biais d’une série d’exercices dramatiques dirigés par le spécialiste. Les futurs enseignants des trois classes ont réagi positivement à cette initiative et plusieurs d’entre eux ont créé leurs propres activités multilingues/théâtrales qu’ils utiliseront dans leurs futures classes.

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Published

2024-11-13

How to Cite

Bell, N., Jackson, C., Reich, M., & Wattar, D. (2024). Collaborative Approaches to Multilingualism: Integrating Language, Drama and Identity in Teacher Training. TESL Canada Journal, 41(1), 125–136. https://doi.org/10.18806/tesl.v41i1/1402