A Study in Enhancing L2 Learners' Utility with Written Academic Formulaic Sequences
DOI:
https://doi.org/10.18806/tesl.v34i3.1274Abstract
Intervention exercises have tended to be limited to restricted controlled output in
studies related to second language (L2) learners’ acquisition of written academic
formulaic sequences (FSs), while measurement of use has been drawn from freer
output (AlHassan & Wood, 2015; Jones & Haywood, 2004; Peters & Pauwels,
2015). The current study reports on an intervention designed to be less controlled
than previous studies and therefore closer to what learners would subsequently
be required to produce. The intervention required a treatment group to edit target
FSs into given paragraphs. These paragraphs were similar to those they were
later required to produce and from which the data were drawn. Data drawn from
pretests established that there was no significant difference in the occurrence of
target FSs use between the treatment and control groups. Data drawn from posttests
were used to determine whether there was any significant difference in the
occurrence of the target FSs between pre- and posttests for each group. Results
from the treatment group indicate that the intervention appears to have been effective
in increasing learners’ utility with the target FSs.
Les exercices d’intervention ont eu tendance à être limités à la production restreinte
et contrôlée dans des études liées à l’acquisition de formules académiques
écrites en L2, alors que la mesure de l’emploi a été tirée d’une production plus libre
(AlHassan & Wood, 2015; Jones & Haywood, 2004; Peters & Pauwels, 2015). La
présente étude rend compte d’une intervention conçue de sorte à être moins contrôlée
que les études précédentes et donc plus près de ce que les étudiants auraient à
produire par la suite. L’intervention exigeait qu’un groupe expérimental révise les
formules ciblées pour former des paragraphes. Ces paragraphes étaient similaires
à ceux qu’ils devaient produire par la suite et à partir desquels les données étaient
puisées. Les données de pré-tests ont établi qu’il n’y avait aucune différence significative
dans l’emploi de formules ciblées chez le groupe expérimental et chez le
groupe témoin. Les données des post-tests ont déterminé s’il y avait des différences
significatives dans l’emploi des formules ciblées entre le pré-test et le post-test pour
les deux groupes. Les résultats du groupe expérimental indiquent que l’intervention
semble avoir augmenté l’emploi par les étudiants des formules ciblées.