Using Collaborative Strategic Reading with Refugee English Language Learners in an Academic Bridging Program

  • Kent Lee

Abstract

Refugee students arrive in Canada with varying amounts of previous formal education. School-aged refugees who lack a solid first language education may find learning to read in English and studying subject content especially challenging. If these students leave school, they depart with inadequate English reading proficiency for further academics or job training. Reading strategy instruction could potentially contribute to improving their reading comprehension. In this article, I outline the implementation of Collaborative Strategic Reading in an academic bridging program for low-literate refugee students 17 to 25 years old, followed by some of the observed accompanying benefis. Descriptions and examples of activities used are included, along with references for additional teaching resources. 

Les étudiants réfugiés arrivent au Canada avec des niveaux de scolarité formelle variables. Les réfugiés en âge d’être scolarisés qui n’ont pas une bonne base scolaire dans leur première langue risquent d’avoir du mal à apprendre la lecture et les matières académiques en anglais. Si ces élèves qui ent l’école, ils partent sans la compétence en lecture de l’anglais nécessaire pour poursuivre leur scolarité ou une formation professionnelle. L’enseignement de stratégies de lecture pourrait contribuer à l’amélioration de leur compréhension en lecture. Dans cet article, je retrace la mise en œuvre d’un programme de lecture stratégique collaborative dans un programme de transition académique auprès d’élèves réfugiés peu alphabétisés et âgés entre 17 et 25 ans, et j’évoque quelques uns des bienfaits qui en découlent. Des descriptions et des exemples d’activités sont fournis, ainsi que des références indiquant des ressources pédagogiques supplémentaires. 

Published
2017-02-20
How to Cite
Lee, K. (2017). Using Collaborative Strategic Reading with Refugee English Language Learners in an Academic Bridging Program. TESL Canada Journal, 33, 97-108. https://doi.org/10.18806/tesl.v33i0.1248