“Teachers are not empty vessels”: A Reception Study of Freeman and Johnson’s (1998) Reconceptualization of the Knowledge Base of Second Language Teacher Education

Authors

  • Joseph Lee Ohio University
  • John Murphy
  • Amanda Baker

DOI:

https://doi.org/10.18806/tesl.v33i1.1224

Abstract

This study traces the reception history of Freeman and Johnson’s (1998) widely
cited article dedicated to theory and practices of second language teacher education
(SLTE). It illuminates the degree to which that article has impacted SLTE
theory, research, and potentially instructional practices. The reception study
analysis is based on a data set of 413 journal articles, books, book chapters, master’s
theses, and doctoral dissertations that cited Freeman and Johnson (F&J)
between 1999 and 2014. Using an innovative analytical approach combining both
Hyland’s (1999, 2004) citation categories and Coffin’s (2009) stance framework,
we investigate the citation analytics of F&J within this data set, including how
it has been cited over time and the stance that citing authors have taken toward
F&J’s proposals. Although F&J’s reconceptualization of the theory and practices
of SLTE sparked initial controversy, our findings indicate that F&J’s article has
not only been accumulating increased attention over time, but their vision for
the future of SLTE also has gained greater acceptance and has edged closer to the
center of SLTE. The article concludes with a discussion of implications for further
reception studies in TESOL/applied linguistics.

 

Cette étude trace le parcours de l’histoire de la réception de article, largement
cité, de Freeman et Johnson (1998) portant sur la théorie et les pratiques en
formation des enseignants de langue seconde. Elle souligne la mesure dans laquelle
l’article a eu un impact sur la théorie, la recherche, voire les pratiques
pédagogiques, en formation des enseignants de langue seconde. L’analyse de la
réception de l’article repose sur un ensemble de données composé de 413 articles
de revue, livres, chapitres de livre, et thèses de maitrise et de doctorat qui
citent Freeman et Johnson (F&J) entre 1999 et 2014. Adoptant une approche
analytique innovatrice qui combine les catégories de citation de Hyland (1999,
2004) et le cadre des positions de Coffin (2009), nous examinons les citations de
F&J, y compris la façon dont l’article est cité au fil du temps et la position des
auteurs qui le citent par rapport aux propositions de F&J. Bien que la reconceptualisation
par F&J de la théorie et des pratiques en formation des enseignants
de langue seconde ait d’abord suscité une controverse, nos résultats indiquent qu’avec le temps, l’article attire de plus en plus d’attention et que la vision que proposent F&J de l’avenir de la formation des enseignants de langue seconde est mieux reçue et prend davantage sa place dans le domaine. L’article se termine par une discussion des incidences des études portant sur la réception d’articles en linguistique appliquée/TESOL à l’avenir.

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Published

2016-05-22

How to Cite

Lee, J., Murphy, J., & Baker, A. (2016). “Teachers are not empty vessels”: A Reception Study of Freeman and Johnson’s (1998) Reconceptualization of the Knowledge Base of Second Language Teacher Education. TESL Canada Journal, 33(1), 1–21. https://doi.org/10.18806/tesl.v33i1.1224

Issue

Section

Articles