Using Prewriting Tasks in L2 Writing Classes: Insights from Three Experiments

  • Kim McDonough
  • Heike Neumann

Abstract

Even though collaborative prewriting tasks are frequently used in second language (L2) writing classes (Fernández Dobao, 2012; Storch, 2005), they have not been as widely researched as other tasks, such as collaborative writing and peer review. This article examines the effectiveness of collaborative prewriting tasks at encouraging English for Academic Purposes (EAP) students to engage in critical reflection while brainstorming the content and organization of written texts. Drawing upon data from three experiments (Neumann & McDonough, 2014a, 2014b), the impact of task design and students’ perceptions about collaboration on their prewriting discussions are explored. Suggestions for instructors with an interest in using collaborative prewriting tasks are provided.

Les tâches collaboratives de préparation à la rédaction sont communes dans les cours de rédaction en langue seconde (Fernández Dobao, 2012; Storch, 2005); par contre, elles n’ont pas aussi souvent fait l’objet de recherche que d’autres tâches comme la rédaction collaborative et l’examen par les pairs. Cet article examine dans quelle mesure les tâches collaboratives de préparation à la rédaction encouragent les étudiants en anglais académique à réfléchir de façon critique pendant les séances de remue-méninges sur le contenu et l’organisation de textes écrits. Puisant dans des données découlant de trois expériences (Neumann & McDonough, 2014a, 2014b), nous explorons l’impact qu’ont l’élaboration de la tâche et les perceptions des étudiants quant à la collaboration sur leurs discussions pendant la préparation à la rédaction. En fin d’article, nous présentons des suggestions qui visent les enseignants intéressés à employer des tâches collaboratives de préparation à la rédaction.

Published
2015-01-21
How to Cite
McDonough, K., & Neumann, H. (2015). Using Prewriting Tasks in L2 Writing Classes: Insights from Three Experiments. TESL Canada Journal, 31, 132. https://doi.org/10.18806/tesl.v31i0.1190
Section
In the Classroom