On Determinatives and the Category-Function Distinction: A Reply to Brett Reynolds

Authors

  • Iryna Lenchuk
  • Amer Ahmed

DOI:

https://doi.org/10.18806/tesl.v31i2.1178

Abstract

This article examines the arguments made in the article “Determiners, Feline Marsupials, and the Category-Function Distinction: A Critique of ELT Gram- mars” by Brett Reynolds recently published in the TESL Canada Journal (2013). In our response, we demonstrate that the author’s arguments are problematic on both theoretical and empirical grounds. In particular, we show that, by the author’s own metrics, (a) the items in the so-called my set (i.e,. my, your, his/ her, etc.) should be determinatives rather than pronouns, and (b) even items that the author argues to be determinatives (i.e., all, many, few, little, etc.) cannot be classified as such if we apply the tests suggested by the author. We conclude our critical response by discussing some of the pedagogical implications of the author’s article.

Cet article porte sur les arguments présentés dans l’article “Determiners, Feline Marsupials, and the Category-Function Distinction: A Critique of ELT Gram- mars” écrit par Brett Reynolds et récemment publié dans la Revue TESL du Ca- nada (2013). En réponse à cet article, nous démontrons que les arguments de l’auteur sont problématiques sur les plans tant théorique qu’empirique. Plus pré- cisément, nous expliquons, en nous basant sur les paramètres mêmes de l’auteur, que (a) les items de l’ensemble qu’il nomme ‘my set’ (c.-à-d., ma, ta, sa, etc.) devraient être considérés des déterminants plutôt que des pronoms et que (b) même des items que l’auteur décrit comme étant des déterminants (c.-à-d., tout, plusieurs, peu, etc.) ne peuvent être classés ainsi si l’on se base sur les tests qu’il propose. Nous concluons notre critique en discutant certaines incidences pédago- giques découlant de l’article de l’auteur.

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Published

2014-11-02

How to Cite

Lenchuk, I., & Ahmed, A. (2014). On Determinatives and the Category-Function Distinction: A Reply to Brett Reynolds. TESL Canada Journal, 31(2), 79. https://doi.org/10.18806/tesl.v31i2.1178

Issue

Section

Perspectives