Breaking More than the Ice

Affording and Affirming Plurilingualism through Identity-Based Icebreaker Activities

Authors

  • Rebecca Schmor University of Toronto

DOI:

https://doi.org/10.18806/tesl.v40i2/1395

Keywords:

diversity, icebreakers, identity, inclusion, plurilingualism

Abstract

Plurilingualism has populated the intersection of theory and pedagogy with practices that support the inclusion of diverse linguistic and cultural identities in language education. In some educational contexts, such as English for Academic Purposes (EAP), plurilingual practices can be met with resistance due to systemic target-language-only beliefs and approaches. This article aims to resist monolingualism in EAP by detailing the benefits of incorporating identity-based icebreaker activities within a plurilingual framework. Using an action research methodology, this article draws on class recordings, lesson plans, and observation notes to analyze the implementation of a series of identity-based icebreakers in an online EAP course at a Canadian university. Findings show that the systematic use of identity-based icebreakers afforded affirmations of plurilingual identities in class, while coinciding with the emergence of vulnerability, community, and criticality. This article contributes to contextualized understandings of the use of plurilingual pedagogical strategies in a traditionally monolingual teaching context, suggesting that even micro activities can have an impact on linguistic and cultural inclusion in language education.

Le plurilinguisme se situe à l’intersection de la théorie et de la pédagogie avec des pratiques qui soutiennent l’inclusion de diverses identités linguistiques et culturelles dans l’enseignement des langues. Dans certains contextes éducatifs, tels que l’anglais sur objectifs académiques (AOA), les pratiques plurilingues peuvent se heurter à une certaine résistance en raison de croyances et d’approches systémiques axées sur l’utilisation exclusive de la langue cible. Cet article vise à résister au monolinguisme dans le contexte de l’AOA en détaillant les avantages de l’intégration d’activités brise-glace basées sur l’identité dans un cadre plurilingue. En utilisant une méthodologie de recherche-action, cet article s’appuie sur des enregistrements de classe, des plans de cours et des notes d’observation pour analyser la mise en oeuvre d’une série d’activités briseglace basées sur l’identité dans un cours d’AOA en ligne dans une université canadienne. Les résultats montrent que l’utilisation systématique de brise-glace basés sur l’identité a permis d’affirmer les identités plurilingues en classe, tout en coïncidant avec l’émergence de la vulnérabilité, de l’esprit de communauté et de l’esprit critique. Cet article contribue à la compréhension contextualisée de l’utilisation de stratégies pédagogiques plurilingues dans un contexte d’enseignement traditionnellement monolingue et suggère que même de courtes activités peuvent avoir un impact sur l’inclusion linguistique et culturelle dans l’enseignement des langues.

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Published

2023-12-31

How to Cite

Schmor, R. (2023). Breaking More than the Ice: Affording and Affirming Plurilingualism through Identity-Based Icebreaker Activities. TESL Canada Journal, 40(2), 77–88. https://doi.org/10.18806/tesl.v40i2/1395

Issue

Section

In the Classroom