Let’s Talk! ESL Students’ Needs and Writing Centre Philosophy

  • Lucie Moussu

Abstract

When university/college faculty members believe that ESL students’ writing skills are not equivalent to those of native speakers, they frequently send these ESL students to their institution’s writing centres (WCs). However, this often results in frustra- tion for WC staff, the students, and faculty members. This article first describes ESL students’ language-learning backgrounds and expectations, as well as WCs’ still- evolving philosophy and practices, to demonstrate that ESL students visiting WCs are still often caught between two opposing educational frameworks. The article then offers possible solutions and discusses the importance of initiating dialogue among ESL instructors, ESL students, WC staff, and university/college professors.

Quand les professeurs au collège ou à l’université croient que la compétence en rédaction des étudiants en ALS n’est pas équivalente à celle des locuteurs natifs, ils les envoient souvent aux centres de rédaction de leur institution. Il en résulte souvent de la frustration de la part du personnel des centres, des étudiants et des professeurs. Cet article débute par une description des antécédents et des attentes des étudiants en ALS d’une part, et des pratiques et de la philosophie en évolution des centres de rédaction d’autre part, de sorte à démontrer que les étudiants qui vont aux centres de rédaction se retrouvent encore souvent coincés entre deux cadres pédagogiques en opposition. Cet article offre des solutions possibles et dis- cute l’importance d’amorcer un dialogue entre les enseignants en ALS, les étu- diants en ALS, le personnel des centres de rédaction et les professeurs aux niveaux collégial et universitaire.
Published
2013-09-26
How to Cite
Moussu, L. (2013). Let’s Talk! ESL Students’ Needs and Writing Centre Philosophy. TESL Canada Journal, 30(2), 55. https://doi.org/10.18806/tesl.v30i2.1142
Section
Perspectives