The Role of Transitions in ESL Instruction

  • Linda Steinman

Abstract

Transitions in ESL contexts generally refer to those linking words placed between sentences and between paragraphs. Transitions in writing (and in speaking) are helpful; they facilitate coherence and cohesion when used correctly. Understand- ing them when reading allows us to join the writer in seeing why and how idea B follows idea A. In this commentary I argue that transitions serve the same func- tion in the unfolding of ESL instructional experiences. Instructors have pre- planned the choreography, but is it transparent to the students? Should it be? What if we conceive of the ESL lesson as text—an essay in particular?

En anglais langue seconde, quand on parle de transitions, on fait généralement référence aux mots de liaison entre une phrase et une autre, et un paragraphe et un autre. Les transitions sont utiles à l’écrit (et à l’oral) ; quand elles sont bien employées, elles augmentent la cohérence et la cohésion du message. Quand le lecteur comprend les mots de transition, il voit la suite dans les idées de l’auteur. Dans cet article, j’affirme que les transitions servent la même fonction dans le déroulement des cours d’ALS. Les enseignants prévoient la chorégraphie, mais est-elle transparente pour les élèves ? Devrait-elle l’être ? Et si on concevait le cours d’ALS comme un texte – une dissertation, en fait?
Published
2013-09-26
How to Cite
Steinman, L. (2013). The Role of Transitions in ESL Instruction. TESL Canada Journal, 30(2), 46. https://doi.org/10.18806/tesl.v30i2.1141
Section
In the Classroom