Determiners, Feline Marsupials, and the Category-Function Distinction: A Critique of ELT Grammars

  • Brett Reynolds

Abstract

The concept of determiners is widely employed in linguistics, but mostly absent from English Language Teaching (ELT) materials (dictionaries, teacher-reference books, and student-oriented texts). Among those employing the concept, there is near-universal confusion between determiners and pronouns, arising mainly from an analytical and terminological failure to distinguish consistently between the category (determinative) and the function (specifier). I criticize this situ- ation and present linguistic evidence for a more consistent framework. I conclude by arguing that in language teaching and applied linguistics we rarely adopt advances from linguistics, not because they fail to meet some criterion of rele- vance à la Widdowson (2000), but simply because we are ignorant of linguistics in general.

Le concept de déterminants s’emploie largement en linguistique, mais il est très peu présent dans le matériel pédagogique pour l’enseignement de l’anglais (dic- tionnaires, manuels de référence pour les enseignants, manuels pour les étudi- ants). Parmi ceux et celles qui emploient le concept, il existe une confusion quasi universelle entre les déterminants et les pronoms. Cette confusion découle no- tamment d’une analyse erronée et d’une erreur terminologique faisant en sorte qu’on ne distingue pas toujours la catégorie (déterminant) de la fonction (spé- cificateur). Je critique cette situation et présente des données linguistiques qui plaident en faveur d’un cadre plus constant. Je conclus en affirmant qu’en en- seignement des langues et en linguistique appliquée, nous adoptons rarement les avancées du domaine de la linguistique, pas parce qu’elles ne répondent pas à des critères de pertinence à la Widdowson (2000), mais parce que nous connaissons mal la linguistique de façon générale.
Published
2013-10-01
How to Cite
Reynolds, B. (2013). Determiners, Feline Marsupials, and the Category-Function Distinction: A Critique of ELT Grammars. TESL Canada Journal, 30(2), 1. https://doi.org/10.18806/tesl.v30i2.1138
Section
Articles