https://teslcanadajournal.ca/index.php/tesl/issue/feed TESL Canada Journal 2020-07-04T09:23:45-07:00 TESL Canada Journal teslcanadajournal@tesl.ca Open Journal Systems <p>TESL Canada Journal, established in 1984, is a refereed journal for practicing teachers, teacher educators, graduate students, and researchers. TESL Canada Journal invites the submission of unpublished manuscripts about the learning and teaching of official languages; second language teacher education; and the maintenance and development of minority, heritage, or Aboriginal languages.</p> <p>This publication is funded by a grant from the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada under its program to encourage the dissemination of information on the teaching and learning of English and French as second languages in Canada.&nbsp;</p> <p>This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.</p> https://teslcanadajournal.ca/index.php/tesl/article/view/1395 Teaching Disciplinary Literacy to Adolescent English Language Learners: Vocabulary Development and Reading within the Disciplines 2020-07-04T09:23:45-07:00 Yingling Lou teslcanadajournal@tesl.ca <p>Recent research on disciplinary literacy has called for a paradigm shift among secondary content teachers from perceiving themselves as disciplinary content transmitters to disciplinary literacy teachers who model and engage students in reading, writing, inquiring, and doing like experts within each discipline. How do content teachers incorporate disciplinary literacy and stay responsive to the unique and diverse learning needs of the adolescent English Language Learners (ELLs) who are integrated in the mainstream classes? Drawing on Moje’s (2015) 4Es framework and a translanguaging pedagogy, this paper presents a set of instructional practices to support content teachers in integrating disciplinary literacy within the disciplines to enhance adolescent ELL students’ learning in vocabulary development and reading.</p> <p>La recherche récente en matière de littératie dans toutes les disciplines appelle à un changement de paradigme chez les enseignants des différentes matières du secondaire pour se percevoir non plus comme des transmetteurs de contenu de la discipline mais comme des enseignants de littératie de la discipline qui servent de modèles et motivent les élèves à lire, écrire, se renseigner et à se comporter comme des experts à l’intérieur de chaque discipline. Comment les enseignants de contenu incorporent-ils la littératie dans leur discipline et restent-ils à l’écoute des besoins d’apprentissage uniques et variés des adolescents qui apprennent l’anglais (AALS) et qui sont intégrés dans les classes ordinaires? En s’appuyant sur le cadre 4E de Moje (2015) et sur une pédagogie translangagière, cet article présente une série de pratiques d’enseignement visant à soutenir les enseignants de contenu dans l’intégration de la littératie dans toutes les disciplines de façon à enrichir l’apprentissage des adolescents ASL en matière de développement du vocabulaire et de lecture.</p> 2020-06-18T11:15:54-07:00 ##submission.copyrightStatement##