https://teslcanadajournal.ca/index.php/tesl/issue/feed TESL Canada Journal 2021-04-13T10:46:37-07:00 TESL Canada Journal teslcanadajournal@tesl.ca Open Journal Systems <p>TESL Canada Journal, established in 1984, is a refereed journal for practicing teachers, teacher educators, graduate students, and researchers. TESL Canada Journal invites the submission of unpublished manuscripts about the learning and teaching of official languages; second language teacher education; and the maintenance and development of minority, heritage, or Aboriginal languages.</p> <p>This publication is funded by a grant from the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada under its program to encourage the dissemination of information on the teaching and learning of English and French as second languages in Canada.&nbsp;</p> <p>This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.</p> https://teslcanadajournal.ca/index.php/tesl/article/view/tesl.v37i3.1343 Making Sense of Resistance: How Adult Immigrant Students Pursue Agency Through Identity Work in Higher Educational Contexts 2021-04-13T10:46:36-07:00 Emily K Suh teslcanadajournal@tesl.ca Shawna Shapiro teslcanadajournal@tesl.ca <p><em>Student resistance in the language/literacy classroom has been an important focus of research in TESOL and applied linguistics. This article examines resistance by two adult-arrival immigrant students in a developmental literacy classroom, drawing from a larger ethnographic case study focused on students’ transition into community college. The students’ behaviours seemed puzzling or self-defeating to some college personnel, but when viewed through the theoretical framework of identity work, they can be read as attempts to counteract institutional marginalization. Findings from this analysis illustrate how an understanding of the histories, identities, and investments of adult immigrant learners can help educators respond to “difficult” moments in the classroom and beyond. This study has several implications for higher education practitioners: First, we must question our initial assumptions about student behaviours, so that we interpret those behaviours accurately. Second, we must be explicit about the norms of the academic culture, so that students can more effectively enact their desired identities and display symbolic capital in college courses. Finally, we must build curricula, policies, and pedagogies that are more inclusive and relevant for adult immigrant learners. These findings add to scholarly conversations about immigrant students’ funds of knowledge and agency enactment within postsecondary education.&nbsp; </em></p> <p><em>La résistance des étudiants dans la salle de classe de langue ou de littératie est devenue un point focal de la recherche en TESOL et en linguistique appliquée. Cet article examine la résistance de deux étudiants immigrants adultes récemment arrivés dans une classe de développement de la littératie, en s’appuyant sur une étude de cas ethnographique plus large qui se concentre sur la transition des étudiants vers un collège communautaire.&nbsp; Aux yeux de certains membres du personnel du collège, le comportement des étudiants semblait déroutant ou semblait nuire à leur réussite; cependant, quand on utilisait la perspective du cadre de travail identitaire, le comportement peut se comprendre comme des tentatives de contrecarrer la marginalisation institutionnelle. Les résultats de cette analyse illustrent comment la compréhension des histoires, des identités et des investissements des étudiants immigrants adultes peut aider les éducateurs à répondre aux moments « difficiles » dans la salle de classe et au-delà. Cette étude a plusieurs implications pour les praticiens de l’enseignement supérieur.&nbsp;</em><em>Premièrement, nous devons remettre en question nos suppositions premières à propos du comportement des étudiants de façon à l’interpréter correctement. Deuxièmement, nous devons expliquer clairement les normes de la culture universitaire, afin que les étudiants puissent entrer plus efficacement dans leur identité recherchée et montrer leur capital symbolique dans les cours collégiaux. Pour conclure, nous devons créer des programmes, des politiques et des pédagogies qui soient plus inclusives et plus pertinentes pour les apprenants immigrants adultes. Ces résultats s’ajoutent aux conversations universitaires sur le fonds de connaissances des étudiants immigrants et leur capacité d’agir au sein de l’enseignement postsecondaire. </em></p> 2020-12-31T00:00:00-08:00 ##submission.copyrightStatement## https://teslcanadajournal.ca/index.php/tesl/article/view/tesl.v37i3.1345 “Students Are My Life”: Reflections of One Novice EFL Teacher in Central America 2021-04-13T10:46:35-07:00 Thomas S.C. Farrell teslcanadajournal@tesl.ca Vanja Avejic teslcanadajournal@tesl.ca <p><em>This paper presents a case study that examined the principles and practices of one novice English as a foreign language (EFL) teacher at a prominent English language institution in Central America. More specifically, this qualitative study sought to contribute to the discussion of the perceived interdependent influences of EFL teachers’ thoughts and behaviours through five stages of self-reflection using Farrell’s (2015) framework for reflective practice. Overall, the findings suggest that the teacher’s stated principles related to her philosophy, beliefs, and theory converge with her classroom practices; however, areas of divergence were also observed. Recommendations are included on the usefulness of the framework for ESL (English as a second language) teachers when reflecting on their practice.</em></p> <p><em>Cet article présente une étude de cas qui s’est penchée sur les principes et les pratiques d’une enseignante d’anglais langue étrangère (ALE) débutante dans une institution de langue anglaise renommée d’Amérique centrale. Plus particulièrement, cette étude qualitative a cherché à contribuer à la discussion sur les influences interdépendantes perçues des pensées et des comportements des enseignants d’ALE à travers cinq étapes d’autoréflexion à l’aide du cadre de pratique réflexive de Farrell (2015). Dans l’ensemble, les résultats suggèrent que les principes énoncés de l’enseignante liés à sa philosophie, à ses croyances et à sa théorie convergent vers ses pratiques en salle de classe; cependant, on a aussi observé des zones de divergence. Nous avons inclus des recommandations sur l’utilité du cadre pour les enseignants d’ALS (anglais langue seconde) lorsqu’ils réfléchissent à leur pratique.</em></p> 2020-12-31T00:00:00-08:00 ##submission.copyrightStatement## https://teslcanadajournal.ca/index.php/tesl/article/view/tesl.v37i3.1344 Artefacts as “Co-Participants” in Duoethnography 2021-04-13T10:46:37-07:00 Patrick Huang teslcanadajournal@tesl.ca Michael Karas teslcanadajournal@tesl.ca <p><em>Duoethnography is an emerging methodology in English language teaching (ELT)/applied linguistics where two or more participants critically examine a shared phenomenon or experience as a way to challenge assumptions and develop new understandings of critical events (Lowe &amp; Lawrence, 2020). It is a flexible tool with an emphasis on interaction, both between people, and people and various physical or digital artefacts (e.g., documents, academic literature). In this paper, we outline our duoethnography on our experience with the Certificate for English Language Teaching to Adults (CELTA) with a focus on how academic literature and social media pervaded our inquiry. We highlight how academic articles and social media were used as artefacts in our study and how their role as “co-participants” enhanced our investigation.</em></p> <p><em>La duoethnographie est une méthodologie émergeante dans l’enseignement de l’anglais (ELT)/en linguistique appliquée dans laquelle deux participants ou plus examinent de façon critique un phénomène ou une expérience partagée comme manière de remettre en question les hypothèses et de créer de nouvelles voies pour comprendre des évènements critiques (Lowe &amp; Lawrence, 2020). Il s’agit d’un outil souple qui met l’emphase sur l’interaction, à la fois entre les personnes, ainsi qu’entre les personnes et divers artefacts physiques ou numériques (par exemple, des documents, des écrits universitaires). Dans cet article, nous exposons notre duoethnographie dans notre expérience du Certificat pour l’enseignement de l’anglais aux adultes (CELTA), en portant une attention particulière à la façon dont les écrits universitaires et les médias sociaux ont imprégné notre enquête. Nous soulignons la manière dont les articles universitaires et les médias sociaux ont été utilisés comme artefacts dans notre étude et de quelle façon leur rôle de « coparticipants » a mis notre enquête en valeur.</em></p> 2020-12-31T00:00:00-08:00 ##submission.copyrightStatement##